کمک ۹.۳ میلیون دالری سویدن به برنامه سواد آموزی افغانستان



سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی

کمک ۹.۳ میلیون دالری سویدن به برنامه سواد آموزی افغانستان

به گزارش خبرگزاری آوا، این برنامه توسط معینیت سوادآموزی با همکاری تخنیکی UNESCO اجرا می گردد و هدف آن، توسعه سواد (ELA) در افغانستان می باشد. در تداوم سلسله همکاری های دراز مدت سویدن در بخش تعلیم و تربیت در افغانستان، این کشور ۹.۳ میلیون دالر (۵۰۰ میلیون افغانی) را از طریق برنامه تعلیمی، ساینس و فرهنگی سازمان ملل در راستای تقویت برنامه سواد آموزی در کشور، مساعدت نمود. این مطلب در کنفرانس ملی انکشاف سواد آموزی در کابل عنوان شد.کمک ۹.۳ میلیون دالری سویدن به برنامه سواد آموزی افغانستان

فاروق وردک، وزیر معارف در بیانیۀ افتتاحیه‎ی این کنفرانس، گفت: وزارت معارف در زمینه تطبیق برنامه های متعدد سواد آموزی تلاشهای بسیاری نموده است.
وی خاطر نشان کرد که طی سال جاری، ۷۷۰۰۰۰ نفرسواد آموز جدید در ۳۰۸۰۰ باب کورس و ۷۸ مکتب سواد آموزی، مصروف آموختن می باشند.
به گفته‏ی وی، طی دوازده سال گذشته، ۲.۶ میلیون نفر از طریق کورسهای سواد آموزی باسواد شده اند و چنانچه این روند ادامه یابد، در هفت سال آینده تعداد افراد بی سواد که بین ۱۸ تا ۴۵ سال می باشند، به طور چشمگیری کاهش می یابد.
پیتر سیمنبی سفیر کشور سویدن نیز در این کنفرانس گفت: توسعه سواد (ELA) در افغانستان ، برنامه ای ملی بوده و از سال ۲۰۰۸ این کار آغاز تا اکنون ادامه دارد.
وی افزود: این برنامه توانسته است، سطح سواد ۶۰۰۰۰۰ تن را در سراسر کشور افزایش دهد که ۶۰ درصد از این تعداد را بانوان تشکیل می دهند.
سفیر کشور سویدن ضمن قابل قبول ارزیابی نمودن پیشرفت های وزارت معارف در تمام عرصه ها از جمله بخش سواد آموزی، به تداوم کمک های کشور متبوعش تاکید ورزید و متعهد گردید معینیت سواد آموزی را در راستای تحقق برنامه های مطرح شده آن به طور مستمر همکاری هم جانبه می نماید.
گفتنی است، در این کنفرانس نثاراحمد بهاوی به حیث سفیر سواد تعیین شد.
قابل ذکر است که امروز آغاز نشرات ویبسایت معینیت سواد آموزی نیز به هدف آگاهی هموطنان از پیشرفت ها و کار کردهای معینیت سوادآموزی رسماً از سوی وزیر معارف افتتاح گردید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : شبنم سرچمی
ت : چهار شنبه 23 / 4 / 1393


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.